Little Yogis Little Yogis

φόρμα επικοινωνίας

Ζωή Κεφερλή

6970 798679 - 211 1160249 info@littleyogis.gr
Little Yogis

Ζωή Κεφερλή

6970 798679 - 211 1160249 info@littleyogis.gr

Πως με 10' αναπνοής την ημέρα αλλάζει η ζωή μας

Υπάρχει ένα γνωστικό κενό όσον αφορά την επιστήμη της αναπνοής και τον ρόλο που παίζει στην υγεία μας. Έχουμε κάνει πολύ καλή δουλειά στη διερεύνηση των αιτιών που προκαλούν τα αναπνευστικά ή ψυχολογικά προβλήματα όπως άσθμα, αγχώδη διαταραχή, αλλά δεν έχουμε καταβάλει την απαραίτητη προσπάθεια για να διερευνήσουμε πως εμφανίζονται αυτά τα προβλήματα και πως προλαμβάνονται.


Οι παρακάτω έρευνες που έχουν διεξαχθεί ανά το κόσμο θα μας βοηθήσουν να έρθουμε πιο κοντά με τη χαμένη τεχνική της αναπνοής.

Όταν αναπνέουμε με φυσιολογικό ρυθμό, οι πνεύμονες μας απορροφούν το 1/4 από το οξυγόνο του αέρα. Η μεγαλύτερη ποσότητα αυτού αποβάλλεται με την εκπνοή. Όταν αναπνέουμε πιο αργά, επιτρέπουμε στους πνεύμονες μας να προσλαμβάνουν περισσότερο οξυγόνο με λιγότερες αναπνοές.

Μπορούμε να το παρομοιάσουμε με την κωπηλασία. Μπορείς να φτάσεις με αμέτρητες κοφτές και βιαστικές κουπιές στον προορισμό σου, αλλά σίγουρα θα φτάσεις πιο εύκολα και γρήγορα, με λιγότερες και μεγαλύτερες.

Αυτή τη διαπίστωση είχαν κάνει οι πρόγονοι μας χιλιάδες χρόνια πριν, είχαν κατανοήσει δηλαδή τις ευεργετικές ιδιότητες της αναπνοής και τις είχαν καταγράψει. Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά:

Όταν οι βουδιστές μοναχοί ψέλνουν το μάντρα τους: Ωμμμ η κάθε επανάληψη όσο και η εισπνοή διαρκεί 6 δευτερόλεπτα, σε ένα λεπτό δηλαδή κάνουν 5,5 κύκλους αναπνοών. Το μάντρα "Σα τα να μα" που χρησιμοποιείται στην κουνταλίνι γιόγκα διαρκεί επίσης 6''. Ιάπωνες, Αφρικανοί, Χαβανέζοι, αυτόχθονες Αμερικανοί, βουδιστές, ταοϊστές, χριστιανοί, αν και ανήκαν σε διαφορετικές ηπείρους ακολουθούσαν τα ίδια μοτίβα στις προσευχές τους.

Μία ομάδα ερευνητών το 2001 στην Ιταλία πραγματοποίησαν μία έρευνα στην οποία συμμετείχαν 25 άτομα. Αφού καλωδίωσαν τα υποκείμενα με αισθητήρες που κατέγραφαν τον καρδιακό παλμό, την κυκλοφορία του αίματος, τους ζήτησαν να απαγγείλουν ένα βουδιστικό μάντρα και το "Άβε Μαρία". Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο μέσος αριθμός αναπνοών ήταν ολόιδιος: 5,5 αναπνοές/λεπτό.

Το εκπληκτικό ήταν η επίδραση του συγκεκριμένου μοτίβου αναπνοής. Όποτε τα υποκείμενα ακολουθούσαν αυτόν τον αργό αναπνευστικό ρυθμό, η αιμάτωση του εγκεφάλου αυξάνονταν και οι λειτουργίες τις καρδιάς, η κυκλοφορία του αίματος και το νευρικό σύστημα, συντονίζονταν έτσι που να αποδίδουν το μέγιστο. Μόλις άρχιζαν πάλι να αναπνέουν αυθόρμητα η συνεργασία αυτή χάνονταν σταδιακά.

Μία δεκαετία μετά δύο καθηγητές ιατρικής (Patricia Gerbang & Richard Brown) χρησιμοποίησαν το ίδιο αναπνευστικό μοτίβο σε ασθενείς με αγχώδη και καταθλιπτική διαταραχή, παραλείποντας την προσχευχή. Ορισμένοι από αυτούς δυσκολεύονταν να αναπνεύσουν αργά, γι αυτό οι ασκήσει ξεκίνησαν από 3'' εισπνοή και 3'' εκπνοή. Καθώς περνούσε ο καιρός οι ασθενείς κατάφεραν να παρατείνουν την εκπνοή και την εισπνοή τους. Αποδείχθηκε ότι ο βέλτιστος συντονισμός νευρικού συστήματος, κυκλοφορίας και καρδιακών παλμών επιτυγχάνονταν στα 5,5" εισπνοής και 5,5 " εκπνοής.

Η επίδραση της τεχνικής αυτής ήταν εξαιρετικά ευεργετική, ακόμα και σε ασθενείς που την εφάρμοζαν μόνο για 5-10 λεπτά την ημέρα. "Έχω δει ασθενείς να μεταμορφώνονται με την τακτική εξάσκηση στις αναπνευστικές πρακτικές" είπε ο Μπράουν.

Η τεχνική αυτή δεν απαιτεί κόπο, χρόνο ή περίσκεψη. Μπορούμε να την εφαρμόσουμε οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Προσφέρει τα οφέλη του διαλογισμού σε ανθρώπους που δεν έχουν διαλογιστεί ποτέ, ή παρόμοια οφέλη με τη γιόγκα. Προσφέρει το θεραπευτικό άγγιγμα της προσευχής σε ανθρώπους που δεν ήταν θρήσκοι.

Δοκιμάστε το!!

Επιμέλεια κειμένου: Ζωή Κεφερλή

Πηγές:

  • " Ανάσα" James Nestor εκδόσεις Διόπτρα
  • Pat Gerbarg MD & Dr Richard Brown – Extended Interview