Little Yogis Little Yogis

φόρμα επικοινωνίας

Ζωή Κεφερλή

6970 798679 - 211 1160249 info@littleyogis.gr
Little Yogis

Ζωή Κεφερλή

6970 798679 - 211 1160249 info@littleyogis.gr

O Maslow για την Εκπαίδευση

Ο Abraham Harold Maslow, (1 Απριλίου 1908 – 8 Ιουνίου 1970) ήταν Αμερικανός ψυχολόγος ο οποίος έμεινε γνωστός για τη θεωρία ιεράρχησης των αναγκών που υποστηρίζει ότι υπάρχουν πέντε επίπεδα αναγκών, από τα οποία εξαρτάται όλη σχεδόν η συμπεριφορά μας. Τα 5 αυτά επίπεδα το ταξινόμησε ιεραρχικά, από τα πιο βασικά και πρωτόγονα, όπως η ανάγκη για επιβίωση, ανάγκες για σφάλεια, κοινωνικής αποδοχής, μέχρι τα πιο πολιτισμένα και ώριμα, ανάγκες αυτοεκτίμησης, και κορυφώνονται με τις ανάγκες για αυτοολοκλήρωση.(γνωστή και ως Πυραμίδα αναγκών του Μάσλοου).

Η προσφορά του έγκειται στο ότι ο Μάσλοου, προσπάθησε να μελετήσει και να προσαρμόσει στη δυτική επιστημονική νοοτροπία, τις αρχαίες ανατολικές παραδοσιακές τεχνικές π.χ. γιόγκα, διαλογισμός κ.λ.π

Ο Μάσλοου είχε επηρεαστεί από την Υπαρξιακή Φιλοσοφία που βλέπει τον άνθρωπο σαν μια ύπαρξη που ζει μέσα στον κόσμο και είναι υπεύθυνος για τη μοίρας του. Θεωρούσε ότι ο μόνος λόγος που μπορεί να εμποδίσει το άτομο να να προχωρήσει και να αναπτυχθεί είναι το "κοινό σύστημα" που θέτει μία κοινωνία και πρέπει όλοι να ακολουθήσουμε. Ένα τέτοιο σύστημα είναι και η εκπαίδευση.


«Όλοι είναι ιδιοφυΐες. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητα του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, θα περάσει όλη τη ζωή του νομίζοντας ότι είναι ηλίθιο.»

Albert Einstein


Κατά τον Μάσλοου λοιπόν, ως γονείς ή εκπαιδευτικοί:


1. Πρέπει να διδάξουμε τους ανθρώπους, από μικρή ηλικία, να είναι αυθεντικοί, να έχουν επίγνωση του εσωτερικού εαυτού τους και να ακούν τις εσωτερικές φωνές των συναισθημάτων τους, να αξιολογούν τις καταστάσεις που καλούνται να διαχειριστούν με βάση τη δική τους αντίληψη του σωστού και του λάθους.

2.
Πρέπει να διδάξουμε τους ανθρώπους τον τρόπο με τον οποίο θα υπερκεράσουν τα όρια που θέτουν στην ανάπτυξη του χαρακτήρα οι πολιτισμικές επιρροές και, κατά συνέπεια, τον τρόπο που θα τους βοηθήσει να γίνουν πολίτες του κόσμου.

3
. Πρέπει να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να ανακαλύψουν ποια είναι η προσωπική τους «φωνή» στη ζωή, ποια είναι η αποστολή τους και το προσωπικό τους «κάλεσμα», η μοίρα τους ή το πεπρωμένο τους. Το στοιχείο αυτό αφορά κυρίως την εύρεση της σωστής επαγγελματικής πορείας και του κατάλληλου συντρόφου.

4
. Πρέπει να διδάξουμε τους ανθρώπους, από τη νεαρή τους ηλικία ακόμα, ότι η ζωή είναι πολύτιμη, ότι υπάρχει όντως η χαρά την οποία ο καθένας μπορεί να βιώσει στη ζωή, και ότι αν οι άνθρωποι είναι ανοιχτοί στο να εντοπίζουν τα καλά και τα ευχάριστα στοιχεία σε όλα τα είδη των καταστάσεων που εμπλέκονται, θα καταλάβουν ότι αυτό το στοιχείο είναι εκείνο που δίνει αξία στο να ζει κανείς.

5. Πρέπει να μάθουμε να δεχόμαστε κάθε άτομο όπως ακριβώς είναι και να λειτουργούμε με τέτοιο τρόπο ώστε να βοηθάμε το άτομο να έρθει σε ουσιαστική επαφή με τον εσωτερικό του κόσμο και να κατανοήσει την εσωτερική του φύση. Μία τέτοια συμπεριφορά πηγάζει εκ πρώτης από την αποδοχή του ίδιου του εαυτού μας. Από την πραγματική γνώση των δεξιοτήτων μας και των περιορισμών μας είμαστε σε θέση να μάθουμε σε τι μπορούμε να βασιστούμε και ποιες δυνατότητες υπάρχουν ήδη εκεί. Κατά συνέπεια, μέσα από την κατανόηση της διαδικασίας αυτής, μπορούμε να βοηθήσουμε και τον άλλον δίπλα μας.

6.
Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι οι βασικές ανάγκες του κάθε ατόμου ικανοποιούνται. Αυτό περιλαμβάνει την αίσθηση της ασφάλειας, την αίσθηση του ανήκειν και τις ανάγκες αυτοεκτίμησης.

7.
Πρέπει να αναζωογονούμε τη συνείδηση, διδάσκοντας στο άτομο να εκτιμά την ομορφιά και όλα τα άλλα καλά πράγματα που υπάρχουν στη φύση και τη ζωή. Πρέπει να καλλιεργήσουμε στο άτομο την ικανότητα να απολαμβάνει εκ νέου, σαν να τα ανακαλύπτει για πρώτη φορά, τα βασικά αγαθά που έχει να μας προσφέρει η ζωή.

8
. Πρέπει να διδάξουμε τους ανθρώπους ότι ο έλεγχος είναι ένας θετικός μηχανισμός που συνδράμει στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής σε όλους τους τομείς και ότι η εγκατάλειψη και η παράδοση είναι στοιχεία αρνητικά που λειτουργούν παρεμποδιστικά στην πορεία της αυτοολοκλήρωσης, στην πορεία προς τη βίωση μιας καλύτερης ζωής.

9.
Πρέπει να διδάξουμε τους ανθρώπους να ξεπερνούν τα ασήμαντα προβλήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι και να ασχολούνται με τα σοβαρά ζητήματα της ζωής, όπως για παράδειγμα η αδικία, ο πόνος και ο θάνατος.

10.
Πρέπει να διδάξουμε τους ανθρώπους να κάνουν σωστές επιλογές. Πρέπει να τους δώσουμε περιθώριο για να εξασκηθούν στο να διαλέγουν σωστά.