Little Yogis Little Yogis

φόρμα επικοινωνίας

Ζωή Κεφερλή

6970 798679 - 211 1160249 info@littleyogis.gr
Little Yogis

Ζωή Κεφερλή

6970 798679 - 211 1160249 info@littleyogis.gr

Πώς να διαλέξω τη σωστή μερίδα;

Η νηπιακή ηλικία (από 1 έως 3 ετών) είναι πολύ σημαντική περίοδος για την ανάπτυξη των παιδιών. Σίγουρα δεν παρατηρούμε το ραγδαίο ρυθμό ανάπτυξης της βρεφικής ηλικίας αλλά βλέπουμε μια σταδιακή αύξηση του βάρους (2-2,5 κιλά το χρόνο) και του ύψους (7,5 εκατοστά το χρόνο). Ο ρυθμός ανάπτυξης μπορεί να είναι αργός και σταθερός αλλά σε ορισμένα παιδιά μπορεί να είναι και ακανόνιστος. Επιπλέον, συχνά οι διακυμάνσεις αυτές ενδέχεται να συνοδεύονται και από αλλαγές στην όρεξη και στην πρόσληψη τροφής. Επομένως, είναι σημαντικό να είμαστε βέβαιοι ότι τα παιδιά λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά αλλά και την ενέργεια που χρειάζονται για να καλύψουν τις διατροφικές τους ανάγκες.

Προκύπτουν λοιπόν οι εξής απορίες:

Ποια είναι τα τρόφιμα που πρέπει να καταναλώνουν; και σε ποιες ποσότητες;

Η απάντηση έρχεται από το Britisth Nutrition Foundation που πρόσφατα δημοσίευσε τον παρακάτω οδηγό:

Τα μικρά παιδιά έχουν ανάγκη από μια διατροφή βασισμένη στις τέσσερις ομάδες τροφίμων, στη κατάλληλη ισορροπία και ποσότητα.

Αμυλούχα τρόφιμα :

5 την ημέρα

Φρούτα & λαχανικά :

5 την ημέρα

Γαλακτοκομικά προϊόντα :

3 την ημέρα

Πρωτεϊνούχα τρόφιμα :

2 την ημέρα

Στη συνέχεια αναφέρονται μερικά παραδείγματα τροφίμων από κάθε ομάδα καθώς και το εύρος της ποσότητας που προτείνετε για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα.

Αμυλούχα τρόφιμα: ½-1 φέτα ψωμί, 3-5 κσ δημητριακά πρωινού, 1-2 ρυζογκοφρέτες, 1-3 κσ πουρές πατάτας, 2-4 κσ μακαρόνια/ρύζι, 2-4 πατάτες φούρνου κτλ

Φρούτα-Λαχανικά: ¼-1 μπανάνα, ¼-½ μέτριο μήλο, 3-8 σταφύλια, ½-2 κσ σταφίδες, 2-4 κσ κομπόστα, ½-2 κσ μπρόκολο, 1-3 ντοματίνια,2-6 στικς λαχανικών, ½-2 κσ αρακάς κτλ

Γαλακτοκομικά προϊόντα: 1 ποτήρι γάλα (100ml), 1 κεσεδάκι γιαούρτι (125ml) κτλ

Πρωτεϊνούχα τρόφιμα: 2-3 κσ όσπρια: ρεβίθια, φασόλια, φακές, 2-3 κσ όσπρια: ρεβίθια, φασόλια, φακές, 1-2 μπαστουνάκια ψαριού, ½-1 αυγό

Τα τρόφιμα αυτά μπορούν να προσφερθούν είτε ως γεύμα είτε ως σνακ. Πολύ συχνά παρατηρείται σε αυτή την ηλικία τα παιδιά να αρνούνται να καταναλώσουν συγκεκριμένες ομάδες τροφίμων, με τα λαχανικά να λαμβάνουν την πρώτη θέση στη λίστα απέχθειας. Αλλά μη φοβάστε!! οι προτιμήσεις των παιδιών αλλάζουν από μέρα σε μέρα, γι'αυτό προσπαθήστε να τα εξοικειώσετε από νωρίς σε νέες γεύσεις. Δοκιμάστε να τους προσφέρετε τα λαχανικά μαγειρεμένες με διαφορετικούς τρόπους και υφές, στολίστε το πιάτο τους, δημιουργήστε όμορφα σχήματα και σχέδια (π.χ., ένα πρόσωπο, ένα δέντρο, ένα σπιτάκι), ενθαρρύνετε τα να «παίξουν»με το φαγητό και κυρίως μη χάνετε το κουράγιο σας!

Όσον αφορά τα γλυκά και αλμυρά σνακ -όπως η σοκολάτα, τα μπισκότα,το κέικ,το ποπ κορν κτλ- μπορείτε να τα προσφέρετε, πού και πού, σε μικρές ποσότητες. Τέτοιου είδους σνακ δεν χρειάζεται να είναι απαγορευμένα αλλά ούτε και να αποτελούν μια καθημερινή συνήθεια.

Τέλος, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δεν πρέπει να πιέζετε τα παιδιά να "αδειάσουν το πιάτο τους" ούτε να "φάνε τη δύναμή τους". Αφήστε τα ίδια να αποφασίσουν αν χόρτασαν ή αν χρειάζονται κι'άλλο, αφού είναι σημαντικό από μικρά να μάθουν να αναγνωρίζουν και να μην αγνοούν το αίσθημα του κορεσμού, δεξιότητα που στην ενήλικη ζωή θα είναι πολύτιμος σύμμαχος στην δημιουργία ισορροπημένων διατροφικών συνηθειών και συμπεριφορών.

Αδαμαντία Πράπα
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, Msc Κλινική Διατροφή


Πηγές:

Britisth Nutrition Foundation
Εθνικοί Διατροφικοί Οδηγοί, Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής